Al Teleskoe hi vam arribar 160 km, mil picades de mosquit i dia i mig després d'haver-nos acomiadat de l'Andrey. Mil picades produides pels mosquits inclements de l'únic espai on la Taigà siberiana ens va permetre plantar les tendes la primera nit. Una clariana humida i d'herba alta a les afores d'un poblet,
Campament de la primera nit |
love is in the air |
Mentre dinem a un restaurant prop del llac rebo una trucada de l'Andrey: En Misha ja ens espera. En Misha és un professor associat de la Universitat de Novosibirsk i alumne de l'Andrey. És altaic i la seva família es d'Artybash. A l'estiu col·labora amb el negoci familiar i te una barqueta per fer tours turístics pel llac. Ell ens durà fins a la ribera sud del llac. Tenim per endavant 70km de navegació lacustre.
Com era d'esperar, de totes les barques, la més petita, la més vulnerable havia de ser la del Misha. Encabim com podem les bicis, les alforges i el Miquel, que amb els seus 120kg val per dos, i posem rumb al sud. Les primeres dues hores de viatge són tant plàcides com la incomoditat del viatge en una barqueta atepeïda poden permetre. Fem, fins i tot, una parada per visitar una cascada, tant guapa com turística.
Creuant el llac Teleskoe |
Autorecordatori: El proper cop que creui un llac, res d'anar fent fotos i si es fan guardar en lloc BEN SEGUR la càmera. El mateix aplica GPS, no cal anar mirant per on grava el track sobre l'aigua.
Són les 19:00 quan arribem a la ribera sud completament anegats. Fa fresqueta. Ens hi trobem un xiringuito turístic que ens anirà la mar de bé. Un campament de bungalows i habitacions per llogar que també te stolabaya(cantina) on sopar. Menjarem bé i ens estalviarem plantar tenda. I no només això, sinó que a més, hi ha banya, la sauna rusa, i ens donarem un merescut regal.
Vista de la ribera sud del llac Teleskoe |
pedalant per la vall del riu Chulyshman |
Riu Chulyshman |
L'endemà triguem tantsols dos quilòmetres en copsar la magnitud de la tragèdia.
- Això no ho pujo. A empènyer i amb calma. Però què bèsties que són!. diu el Miquel.
Hi estic d'acord. Exactament un quilòmetre més tard, l'altímetre marca un guany de 170m. Un Suunto no es tant exacte com un gps però podem acordar que com a mínim la pendent mitjana del primer quilòmetre era del 17%, evidentment, sense asfaltar. Algunes webs li assignen rampes de fins el 35%., exageren, però als 20 - 25% si que hi arriba Les nostres alforges i petates, entre menjar i material, ronden els 30kg.
Primera part del port de Katu Yaryk amb el riu Chulyshman al fons de la vall |
El 18 de Juliol arrenca amb l'ascensió d'un altre port, aquest amb el coll a més de 2000m. Per sort, està practicament tot asfaltat i el pugem bé. Un cop a dalt, tenim una altiplanície amb tendència a baixar mentre anem passant pel costat de llaquets alpins. Després una forta baixada sense asfaltar reseguint un riu engorjat ens durà fins a Aktash. Són al voltant de les dues de la tarda quan les nostres bicicletes trepitjen per primer cop l'asfalt de la Chuyskiy Trakt.
Un dels molts llacs pels quals vam passar |
La mítica Chuyskiy trakt: la carretera que du de Sibèria a Mongòlia, una de les carreteres considerades més espectaculars del món, camí ancestral, branca siberiana de la ruta de la seda. Sommiada des d'abans del 2008 al meu primer viatge a Mongòlia. Per fi, ara , hi era. Dinem i posem rumb a Mongòlia. El trànsit és una combinació de camions que aproveeixen el nord-oest de Mongòlia, gent que es mou entre llogarets locals, kazaks que van i venen entre Kazakhstan, Mongòlia i Russia, i turistes/aventurers: Camions d'expedició, motards i l'endemà, els primers ciclistes provinents de Mongòlia. Els paissatges a l'oest de la carretera són senzillament espectaculars. Tot i que el Belukha, el punt culminant de les Altai no es divisa de la carretera estant, si que es veu tota una serralada conformada per pics que ratllen els 4000m, i com podeu imaginar, a aquestes latituds i a Sibèria, ja tenen unes glaceres espectaculars.
Pedalant per la Cuyskiy trakt amb les Altai al fons. |
Fem la primera nit a Kuray i la segona ja a Tashanta el poble fronterer on hi arribarem després d'haver dinat a Kosh Agach i haver visitat un petit museu sobre la vida dels kazakhs a les Altai ruses.
A Tashanta no hi ha gairebé res. Bé, hi ha una dona espaviladíssima , que de dues habitacions amb 8 llits cada una n'hi ha dit hotel. També regenta un dels restaurants locals on hi podem menjar borsh, sopa de remolatxa i carn; plov, arròs cuinat a l'estil d'Uzbekistan amb verdures i una mica de carn; i kotleta, com una hamburguesa de carn picada però arrebosada i fregida en lloc de feta a la planxa. Ens du en cotxe al restaurant (que està exactament a 100m de les habitacions). Només ens queda esperar a l'endemà.
A les 8:45 del 20 de Juliol ja som els primers a la cua de l'aduana esperant que l'obrin. L'obren puntalment a les 9:00 i mitja hora després ja som recorrent els 20km que separen l'aduana amb la frontera física. Cap a les 11:00 del matí un soldat rus comprova que a l'aduana ens hagin estampat el segell de sortida de Russia, i que duguen el visat d'entrada a Mongòlia. Km 0 de la Chuyskiy trakt, s'obre la reixa, s'acaba l'asfalt, entrem a Mòngolia.
Deixant enrera Rússia per endinsar-nos a Mongòlia |
6 km més endavant passem sense més entrebancs la duana mongola. Canviem una mica de rubles a Tugruts a un motard holandes que va en direcció contrària, dinem una mica, i posem rumb a Olgii.
Cap a les 20:00 hora local (una hora menys a Russia), 8 anys després, diviso Olgii altre cop.
Darrer coll abans d'Olgii |
Entrant a Olgii |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada