Si algú em demanés dos indrets per comprendre l'armenicitat,
probablement diria Khor Virap i
Matenadaram. Algú,
a aquests dos indrets hi afegiria Tsitsernakaberd, el memorial
del genocidi, però això seria limitar el que és ser armeni, als
darrers100 anys.
Matenadaram,
en un turó per sobre del centre, és el museu de manuscrits
armenis. L'entrada al museu la presideix una estàtua
de Mesrop Mashtots, el creador de l'alfabet armeni, alfabet que
també està
gravat a la paret exterior del museu. A dins , manuscrits,
el més antic dels quals data del segle X. En els dramàtics moments
del genocidi, els armenis van arribar a partir els llibres en dos,
per tal que com a mínim es salvés una part del llibre. Aquesta
passió per la cultura i orgull per l'alfabet
propi encara es transmet
actualment.
Però
diumenge Matenadaram estava tancat i
ser armeni és molt més que que compartir una llengua i un alfabet.
També és una forma de ser
cristià i viure encaixonat entre imperis, i això i per
mi ho
simbolitza Khor Virap.
Khor Virap amb el petit Ararat a l'esquerra i el Gran Ararat mig encapotat. |
A
Khor Virap no hi anava sol. La Masha va dir que m'hi acompanyava. Ens
havíem de trobar a tres quarts de nou a l'estació de tren per allà
agafar una mashtrutka per recórrer la trentena de quilòmetres que
separen el monestir
de la capital. Ens vam trobar
ja de casualitat al vagó del metro. Una hora després caminàvem el
quilòmetre i escaig
que separen el trencall on et deixa el mini-bus del monestir sempre
cap a l'oest, direcció a la frontera amb Turquia. El
monestir a la dreta, a la falda d'un turonet, i al davant els
Aratats. El petit amb la seva forma cònica de volcà perfecte, i el
gran, imponent, que a estones amaga el cim darrera els núvols. I
entre el monestir i l'Ararat, la frontera. Armènia – Turquia, Unió
Soviètica – OTAN , Rússia Tsarista – Imperi Otomà.
El Càucas
sempre ha estat lloc de pas i terreny en disputa pels imperis de
torn: Russos, otomans, bizantins, o perses. I encaixada al
mig Armènia.
Apropant-nos
al monestir passem un cementiri a la dreta de la carretera. Al capçal
de les tombes s'alcen làpides de metre o metre i mig. Làpides on
no només hi ha el nom i les dates de naixement i defunció, sinó
molts cops un gravat del finat: A cops el bust, a cops de cos sencer.
D'aquests darrers me'n xoca especialment un vestit de militar i amb
les dates 1969 – 1994. Mort a Karabakh? em pregunto.
La
Masha avança caminant a
cop
d'amazings. Com
tanta
gent local a arreu
del món, cal que arribi algun conegut de fora per fer el turista
pels voltants de la ciutat que t'engolleix
en el seu dia
a dia. No se'n recorda del darrer cop que hi havia vingut.
Khor
Virap no és un monestir qualsevol. Arquitectònicament no és dels
més interessants,
però és l'arrel del cristianisme armeni. Deu
el seu nom a la masmorra on es diu que va estar tancat durant 13 anys
Gregori l'Iluminador per predicar el cristianisme. Va
ser tancat pel rei Tiridates III d'Armènia, i segons
la llegenda només va ser
alliberat quan la seva dona va caure malalta. La dona el va reclamar
perquè el curés, i al sanar, el rei l'alliberà i va adoptar el
cristianisme com a religió d'estat, sent el primer país cristià
del món. Parlem de l'any 301 dC.
No cal dir que com a bons
turistes vam baixar al calabós on el sant hauria estat tancat.
Khor Virap |
L'Esglèsia
Apostòlica Armènia, és la forma que pren el cristianisme a
Armènia. Un ritus oriental que
va quedar segregat definitivament d'altres esglèsies cristianes
després del Concil·li de Calcedònia. Allà, la majoria d'esglésies
van assumir la dualitat
de Crist (d'origen humà
i diví alhora) mentre que
l'església
armènia no ho va arribar a fer. Se l'acostuma a llistar com a
monofisita (Crist te origen únicament
diví) sense ser-ho.
La seu central de l'Església
Apostòlica Armènia, però,
no és Khor Virap, sinó Ezmiadzin
i el líder respon al títol de Katholicos.
És
diumenge i hi ha missa. Entrem una estona a l'església del monestir
i em deixo endur pels cants i el ritual que se'm fa estrany. Allunyat
del ritus catòlic, però també de l'ortodox. L'església mateix no
segueix cap dels dos patrons. Ni els típics altars catòlics, ni els
impressionants iconostasis ortodoxos. Un altar elevat, que depenent
del moment de la litúrgia,
queda tapat per una cortina.
La gent entra i surt constantment de l'església i fins hi tot sona
algun mòbil. Ens hi estem una estona i marxem.
Missa a Khor Virap |
Toca
tornar a Erevan. Queda més d'una hora perquè passi el mini-bus i
optem per fer auto-stop. Tenim
sort i ens recull una parella... que condueix a 40km/h. S'acaba de treure el carnet de conduir i va en compte. Tot i això,
arribem a Erevan abans no haguéssim sortit de Khor Virap en
mashurtka. Dinem i
m'acomiado de la Masha. Paso
per l'oficina de venta d'entrades de la Plaça de l'Opera i em
reservo una entrada pel
concert de la Banda de
l'Armada Armènia.
Si,
no m'he tornat boig. Existeix la Armenian Navy Band i això que Armènia, ni té mar ni te armada !!! Si que m'hi vaig tornar quan vaig veure,
recent aterrat, que l'exercit de mariners liderats per Arto
Tuncboyacian, armeni nascut a
Istambul, tocaven a Erevan.
Armènia ha estat una nació prolífica en músics. Siguin clàssica,
Komitas, Khachaturian; cançó, Charles Aznavour; Rock Alternatiu,
els californians d'origen armeni System of a Down, o en el Jazz..
Arto Tucboyacian. Potser no sigui tant conegut pel gran públic com
els altres però parlem d'algú que per si sol amb
Night Arch i l'Armenian
Navy Band ja és un gran de la música, però a
més amb una llista de
col·laboracions
que van d'haver tocat amb Joe
Zawinul a Eleftheria
Arvanitaki, passant per Al di Meola, d'entre d'altres.
Les
entrades més barates només costen 16€ i no m'ho penso dos cops.
Però 16€ són massa diners en un país on em comenten que hi ha
força gent amb un sou mensual de 100 o 200€. L'opera no s'omple.
Arto Tucvoyacian & Armenian Navy Band |
Duen
una hora i quart a l'escenari quan sembla que pleguen però la gent
no aplaudeix més que de normal i alguns es queden asseguts. Caldrà
que m'alci i vegi la gent fumant a fora perquè comprengui que és
tant sols mitja part. Ho confirmo amb la noia que se m'asseu al
costat, havia cregut que era guiri fins que me n'he adonat que entén
els comentaris en armeni que fa l'Arto. Tornen i continuen tocant
gairebé hora i mitja més. En total seran dues hores i quaranta
minuts del que el mateix Tucboyacian anomena Avant-Garde Armenian
Folk. Diguem-ne ethno-jazz. Alguns cops escorat cap a paissatges
eteris, d'altres en un ritme trepidant marcat pel bateria acompanyat
de la percussió de l'Arto, i amb alguns moments molt Zawinulians com veus tontament distorsionades.
Arto Tucvoyacian & Armenian Navy Band |
Són
gairebé les onze de la nit quan acaba el concert i la Mariam, la
noia del costat, em convida a afegir-me al seu grup d'amics que estan
fent una cervesa. No anava desencaminat del tot. És d'origen armeni
però
alemana. Està aquí en un trainning de l'EVS (European
Voluntary Service) i se'n torna
a Alemanya el dia 24.
-
No et quedes a la commemoració del genocidi?
- Vaig
decidir que era una cosa personal i que no necessitava tota aquesta
parafernailia... però ara començo a penedir-me'n.
Impulsos
de joventut.
Prenc
algo amb ells i torno cap a casa. Demà
tornaré a encendre el portàtil, però aquest cop no per escriure
una crònica, sinó per programar. Sóc a Armènia, però no estic de
vacances.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada