dimarts, d’agost 31, 2010

Gastronomia II

Ja fa dies dels darrers post. M'ha estat dificil trobar on conectar-me fins ara.... Pero be, aqui soc de nou. I fa molt temps ja que vaig donar les meves impressions de la gastronomia bulgara. Toca les segones impressions i suposo que definitives. Queden pocs dies per acabar el viatge i crec que ho he provat practicament tot.... I he perdut la compta de les amanides  shopskas i Ovcharskas que m'he menjat.

El que si he jubilat es el Tarator la sopa freda de yougurt i cogombre.

Begudes
Perque l'he jubilat el Tarator? us preguntareu. Perque he descobert que l'ayrian bulgar no es com el centrosiatic. Tantsols es yogurt diluit amb aigua. Aixi que aquesta es una de les noves begudes favorites i que ha jubilat el tarator en la majoria de sopars en que volia algo fresquet i liquid per hidratar-me. Tambe he perdut la compta dels studen chai que m'he pres, que no son tes d'estudiant sino tes freds. Vaja, Nestea. Pero cert, aixo no es res bulgar.
El que si he tastat, es el boza, la beguda complement classic de la banitza, l'esmorzar per antonomasia bulgar del que ja us vaig parlar. Es tracta d'una beguda a base de blat lleugerament fermentat... i no, el gust esdiferent al de la cervesa i gairebe no du alcohol.
I parlant d'alcohol, evidenment no m'he escapat d'alguns brindis de rakia, i ara que estic pel sud, tambe he tasta algun vinet de Melnik.

Amanides
Pero no nomes de begudes viu l'home aixi que cal menjar. I les amanides encara no les he tastat totes. Sense anar mes lluny a Chepelare vaig tastat la stara rodopski salata,o el que es el mateix, l'antiga amanida de les muntanyes Rodopes a base de fesols, formatge kashkaval (groc, a diferencia del sirene, el blanc similar a la feta),  ceba, pernil, tomaquet i pebrot escalivat.

Pero tot i que les amanides son contundents a vegades no n'hi ha prou i s'ha d'atacar la carn !!!

Carns
Ja he perdut la compte de les diverses maneres en que es pot menjar la carn de porc i de pollastre, pero aqui va alguns plats:
Shaslik po ovcharski. El shaslik a l'estil del pastor. Cal remarcar aixo de l'estil del pastor, perque sembla ser que els pastors balcanics son unes bones besties en comparacio amb la gent centro-asiatica. Res d'una brotxeta de carn... i ca !!!! Un espadot que amb un shaslik en tens suficient !!!!!
Kavarma. Tacos de carn, pot ser de porc o pollastre, tot cuinat en una olleta de terrisa amb formatge i verduretes estofades. O una variant, d'aquest kavarma on es servit com a farcit d'una especie de truita que l'envolta. Delicios !!!!


Altres
I continuant amb els menjar d'ous. Un de rapidet i que no et rebenta es el mish-mash, una especie d'ous remenats amb tomaquet i pebrots. I un altre plat, que aquest si que tomba es el patatnik, una especie de pastis d'ou i patata; un bon taco i quedes servit !!!! I un plat delicios tot i que no ho dirieu... cors de pollastre amb verduretes amb la seva salseta. Creieu-me, bonissim.


Sopes
Aprofitant que a les muntanyes fa mes fresqueta, tambe he atcat alguna sopa. La de tripa no, que mai ha estat el meu fort. Pero la de les mega-mongetes rodopianes o la de mongetes normals, la primera tota d'ella en una especie de pure i la segona amb caldo clar, entren d'allo mes be.


Pero be, que seria un bon menjar sense postres? 

Postres
Pocs, pero de bona qualitat. Primer de tot: Gran monument al yogurt bulgar. No estic fent la dieta del iougurt pero gairebe !!! Sol, amb mel o mermelada. Pero bon iogurt d'ovella que gairebe es pot tallar.
Baklava. Cuidado amb les racions. Un dia vaig acabar el sopar amb gana i despres casi no m'acabo els postres. La combinacio de pasta de full, sucre, mel i nou picada es una bomba. Deliciosa, pero bomba.
I si el que es vol es xocolata, nema problema, sempre queden les crepes bulgares que poden estar farcides de nocilla :-).


I si, si em miro al mirall, i tot les tundres quilometriques que m'estic fotent, tinc la sensacio de no estar-me aprimant com altres anys (tot i que m'he aprimat, eh?)... Sera que menjo massa be?