dimarts, d’agost 24, 2010

Traciajant altre cop

Deixada Burgas tocava tornar cap a l'interior. La seguent parada grossa seria Plovdiv pero abans tot un reguitzell de paradetes que s'intuien d'allo mes interesants: Kabile, Sliven, Kazanlak....

El primer dia, pero, es presentava llarg. Fins a Sliven, sobre el mapa, surten al voltant de 120 km, la qual cosa vol dir que potser en seran mes. Comenso a fer via i de seguida que deixo Burgas el trafic es tranquilitza. Despres de dos dies infernals per la costa puc tornar a pedalejar relaxat, tot i que no es tracta de carreteres solitaries. Vaig fent via amb algunes paradetes per picar i beure algo i son les quatre tocades que arribo a Yambol. Detecto el trencall de Kabile i hi faig cap. Hi arribo al cap d'una horeta despres d'alguns dubtes al perdre els cartells que anuncien el lloc. Algunes preguntes i els vilatans m'indiquen el cami. Arribo a l'entrada del museu i camp arqueologic i l'encarregat del mateix, que esta fent petar la xerrada amb un conegut, es sorpren de veure'm arribar. Un home que passa de la seixantena, afalbe, de mirada sincera rera les ulleres, que es desviu comentant-me mig en rus. Vaig rapid. He arribat massa tard i encara he d'anar fins a Sliven. Em deixo la llibreta i el boli a la bici, no agafo apunts i a diferencia d'altres llocs arqueologic no trobo les fantastiques miniguies que t'expliquen el que hi ha. Resultat: Una setmana despres d'haver passat per alla els records comencen a ser confusos. Evidentment hi ha diverses restes tracies, romanes i fins hi tot un mosaic, i com a curiositat, un ullal de mamut.... Pero el que mes em sorpren son unes fotos d'uns santuaris amb discos solars...Pero d'on eren? i la epoca?  Deixo el museu pero abans l'encarregat em regala un pin de Kabile com a record. Em sorpren el detall. Quants estrangers deuen passar per alla? I en bici, hi ha parat algu abans? I un cop fora del museu em dedico a passejar-me per les runes romanes abans no comenso a enfilar cap al turonet on dalt de tot hi ha les restes de la ciutat tracia, pero mentres m'hi enfilo me n'adono que ja son quarts de set tocades i tinc uns 20km fins a Sliven. Maleint-me, giro cua.  Haure fet ben fet. Entrare a Sliven que ja fosqueja.

L'endema, un cop ben esmorzat, vaig a visitar el museu arqueologic abans no arrencar cap a Kazanlak. Algunes de les peces son forsa interesants. Una mascara d'or, una corona tambe d'or emulant una corona de fulles, de llorer potser? i varis  rhytons. Algunes de les peces exposades son d'excavacions recents, 2009.

Visitat el museu faig cap a Kazanlak. Quan m'hi aproximo em desvio cap a Maglizh en l'esperansa de poder visitar un tumul traci que hi ha prop del poble. Pero els mateixos del llogaret em diuen que si vull veure tombes tracies que vagi a Kazanlak. Una mica desconcertat continuo cap a Kazanlak i poca estona despres em trobo a la plasa central tot esperant que en Peter, el company de la Silvyia, la couchsurfer que he contactat em pasi a recollir. Segueixo al cotxe del Peter fins al bloc de pisos on viuen i a baix ens espera la Silvyia amb el Teo, el seu fill. Deixen el nano amb l'avi i pugem. El Peter s'acomiada de mi per una estona i jo em dutxo i consulto internet metre la Silvyia tragina per casa. Una estona despres torna el Peter qui acaba de preparar el sopar. Avui es el seu aniversari !!!! Sopem junt amb una parella francesa de CS que s'estan a un altre pis que tenen (s'hi mudaran al setembre). El Peter es un autentic bromista i ens fem un fart de riure amb les seves bromes.

L'endema m'acomiado del Peter que s'en va a treballar tot regalant-li una postal del Camp Nou. Es un autentic forofo del futbol i li fa una il.lusio tremenda. Deixo les alforges mig preparades i me'n vaig a visitar el museu. Impressionant. Entre les peces, una replica, de la mascara que Kitov va trobar al tumul de Svetitsata. 673 gr d'or, casi na. Nomes es una replica, pero impressiona. Apreciaria la diferencia si veies la original? Pero no es l'unica pesa que impressiona. No impresiona menys el cap de bronze de Seutes III enterrat ritualment davant de la seva tomba.
Visitat el museu, agafo la bicicleta i faig cap a la tomba tracia de Kazanlak. Visito la seva replica. L'original costa 20lv,  10e, pero l'eleccio no es tant economica com practica. Llegeixo a la guia que la reproduccio es molt fidedigna i que la original havia estat un temps tancada per garantir-ne la preservacio dels seus frescos. No sent jo cap expert per interpretar-los en profunditat en conformo en veure'n la replica. I mentre la visito llegeixo en una miniguia del mateix Kitov que gracies als frescos de la tomba es va poder saber que menjars i armament que es creien desconeguts als tracis no ho eren. Surto de la replica i per un moment se'm passa pel cap visitar l'original per veure si en se apreciar les diferencies. Al final no ho faig i poso rumb a altres tumuls que hi ha entre Kazanlak i Shipka. Pero la majoria els trobo tancats. Tinc la sort, pero, de trobar la tumba  de Svetitsata on es va trobar la mascara d'or oberta. Es una tomba senzilla en comparacio a les que he visitat fins el moment. No hi ha ningu al lloc, nomes la tomba dins d'una caseta que la protegeix de les inclemencies i unes fotografies de l'excavacio i de Kitov amb la mascara. Continuo direccio Shipka pero la resta de tumuls estan tancats, excepte Golyamata Kosmatka, el temple que es converti en la tomba de Seutes III. Es impressionant. No te els frescos de la tomba de Kazanlak, ni les cariatides helenistiques de Sveshtari, pero les seves dimensions impossen. Sobretot el passadis incial de 13m que condueix a les tres cambres interiors. M'hi passejo una estona intentant identificar els diversos elements descrits en la guia i visitada la tomba i veient que es fa tard, poso rumb altre cop cap a Kazanlak per d'alla anar cap a Stara Zagora.

Arribare a Stara Zagora cap al vespre i patint per la Dobrina, qui ha de ser la meva hoste. Se que esta separada i te una filla petita i pateixo per no arribar massa tard quan toquin sopars, banys, etc. Quan hi arribo, pero, em comenta que la nena esta amb el pare. Dutxada rapida i a sopar. Ens passem el vespre xerrant... en castella. Es una apasionada d'aquesta llengua i es mor de ganes de trobar gent amb qui practicar-la i que li corretgeixi errors. Havent sopat em mostra la ciutat: El teatre roma, el museu, els antics banys... l'oficina de correus (a dins hi ha un mosaic roma impressionant que visitare el dia seguent),... I tornem a casa.

Paso mala nit, molt mala nit, amb un mal de panxa insuportable. A l'alsar-me a les 7:10 li comento que no em veig d'acord en agafar la bici. Em sento debil. Se'n va a treballar tot pactant que em tanca a casa i que s'hi passara a l'hora de dinar. Torna a les 12 que encara estic dormint. Encara estic tocat. Em comenta que no em puc quedar aquesta nit ja que espera gent, pero aixi no puc pedalar. Cap problema, me'n vaig a un hotel. Passo la tarda descansant i al internet cafe actualitzant el blog. L'endema al mati, ja refet, visito els dos museus de la ciutat: Un amb dos habitages neolitics, petito pero prou interessant tot i que trobo a faltar un dibuix amb la planta de les excavacions que t'ajudi a interpretar-les i despres faig cap al museu d'historia. A part de troballes tracies i romanes, aixi com una part dedicada a la renaixensa nacional el que mes em sorpren es la planta subterrania en que visites literalment part de la ciutat romana. Una casa i part d'un carrer roma tal i com van ser trobats. Al voltant, varis objectes procedents de les excavacions properes. Forsa interessant.

Visitat el museu, recullo els fardos i faig cap a Plovdiv. Hi arribare al vespre. En Varujan, un armeni, m'hi estara esperant.

2 comentaris:

xtarafa ha dit...

Modificada una errada. Pels que l'hagueu llegit aquest mati. On posav Pliska volia dir Shipka !!!

Lo Piolet ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.